datum | věc | změna, popis, charakteristika |
19.3.2018 | Rezortní metodika | Podpisem 1. náměstka ministra dopravy vešly dne 15. 11. 2017 v platnost „Prováděcí pokyny pro hodnocení efektivnosti projektů dopravní infrastruktury“. Nedílnou součástí těchto pokynů je „Rezortní metodika pro hodnocení ekonomické efektivnosti projektů dopravních staveb“. |
15.4.2016 | Souhrn_financnich_toku_2016.xlsx | dle nově platné metodiky (od 01.03.2016) |
1.4.2016 | Provadeci_pokyny_2016.pdf a Metodika_2016.pdf | Dne 23. 2. 2016 schválila Centrální komise MD materiál „Prováděcí pokyny k Metodice pro hodnocení ekonomické efektivnosti a ex-post posuzování nákladů a výnosů projektů železniční infrastruktury, pozemních komunikací a dopravně významných vodních cest“, který je závazným dokumentem pro hodnocení ekonomické efektivnosti projektů spolufinancovaných z prostředků OPD v programovém období 2014-2020, dále projektů výlučně financovaných z prostředků SFDI a projektů soukromých nestátních investorů, spolufinancovaných z jejich vlastních zdrojů. |
14.05.2014 | Věstník dopravy 05/2014 | aktualizována Příloha A (úprava vzorce rentability nákladů BCR) a příloha C (zpřesnění a aktualizace nehodovosti) "Prováděcích pokynů" |
02.05.2014 | Seminář 29.05.2014 | pro ŘSD ČR - na Závodě Praha - Velká zasedačka od 10:00 |
24.04.2014 | Seminář 24.04.2014 | pro zpracovatele studií - na Závodě Praha - Velká zasedačka od 10:00 |
19.03.2014 | Uživatelský návod | aktualizace Uživatelského návodu k Českému systému hodnocení silnic modelem HDM-4 |
Prováděcí pokyny pro hodnocení efektivnosti projektů dopravní infrastruktury
I. Úvodní ustanovení
-
Ministerstvo dopravy (dále jen „ministerstvo“) vydává, po projednání se Státním fondem dopravní infrastruktury (dále jen „SFDI“), tyto prováděcí pokyny, kterými
se stanoví jednotný postup investorů při hodnocení ekonomické efektivnosti
u projektů:
- staveb na dopravně významných vodních cestách sloužících vnitrozemské plavbě
- silničních a dálničních staveb
- železničních staveb
- multimodální dopravy
- městské drážní dopravy
- inteligentních dopravních systémů (ITS)
a financovaných z veřejných rozpočtů (dále jen „hodnocení efektivnosti“).
- Hodnocení efektivnosti projektu je povinnou součástí záměru projektu včetně jeho aktualizací, studií proveditelností a obdobných předkládaných dokumentací, mimo případů, kdy se dle těchto pokynů (část IV.) zpracovává odlišně.
- Hodnocení efektivnosti musí odpovídat základním ekonomickým principům, uplatňovaným při hodnocení jakékoliv investice veřejného sektoru.
II. Metodika hodnocení efektivnosti
- Rezortní metodika pro hodnocení ekonomické efektivnosti projektů dopravních staveb (dále jen „metodika“) stanoví obsah a postupy zpracování hodnocení efektivnosti jednotlivých projektů, a to v rozsahu potřebném pro posouzení a schválení předložené dokumentace ministerstvem.
-
Metodika poskytuje zejména informaci o principech vypracování „Analýzy nákladů
a přínosů" Cost-Benefit Analysis (dále jen „CBA“), popř. informaci o principech jiného ekonomického hodnocení, s odkazem na vstupní data, která se mění v čase a je třeba
je pravidelně aktualizovat. - CBA, v rozsahu uvedeném v metodice, je základní součástí odůvodnění potřebnosti připravovaného projektu a výchozím dokumentem pro hodnocení efektivnosti při zpracování záměru projektu/studie proveditelnosti, resp. jiné dokumentace, blíže specifikované v metodice, či těchto pokynech.
III. Způsob hodnocení efektivnosti
-
Hodnocení efektivnosti je prokazováno metodou CBA s výjimkou projektů, které podléhají odlišnému způsobu hodnocení efektivnosti dle části IV těchto pokynů nebo
u nichž byl ministerstvem schválen alternativní způsob hodnocení dle směrnice ministerstva č. V-2/2012 „Směrnice upravující postupy Ministerstva dopravy, investorských organizací a Státního fondu dopravní infrastruktury v průběhu přípravy
a realizace investičních a neinvestičních akcí dopravní infrastruktury, financovaných bez účasti státního rozpočtu“ - Hodnocení efektivnosti projektu se zpracovává podle metodiky, která je nedílnou součástí těchto pokynů.
- Dokumentace hodnocení efektivnosti projektu musí umožnit kontrolu použití aplikované metody a umožnit plné pochopení zdrojů dat, předpokladů, parametrů a výsledků výpočtu.
-
V případě akcí silničních a dálničních staveb se výpočty ekonomické efektivnosti provádí s použitím výpočetního programu HDM-4. Součástí komplexního hodnocení efektivnosti je i hodnocení vybraných externalit (dopravní hluk, emise motorových vozidel). Výpočty ekonomické efektivnosti mohou v ČR provádět projektové a inženýrské organizace, které použijí kalibrovaná data pro ČR poskytovaná pro tento účel Ředitelství silnic a dálnic ČR, v aktuální verzi. Správnost použití kalibrovaných dat, včetně jednotkových cen
a určených typických vozidel, podléhá kontrole objednatelem výpočtů.
IV. Odlišné postupy
1. Hodnocení efektivnosti projektů podle části III těchto pokynů se provádí ve zjednodušené formě (postup hodnocení efektivnosti je popsán v metodice):
Ředitelství vodních cest ČR:
- u projektů s předpokládanými náklady do 10 mil. Kč bez DPH, sloužících primárně potřebám dopravy nákladů, a osobní a rekreační plavbě,
-
u rekonstrukcí částí plavebních objektů vyvolaných závadným technickým stavem zjištěným v rámci technicko-bezpečnostních a technicko-provozních prohlídek
za účasti plavebního úřadu (přístavní zdi, dalby, úvazná zařízení zdi, dna, ohlaví
a vrata plavebních komor, technologie ovládání plavebních komor, části jezů
a ostatních vzdouvacích zařízení, lodních zdvihadel, velínů a jiných zařízení sloužících bezprostředně provozu vodní cesty), - u projektů zřizování informačních, telekomunikačních a řídících technologií sloužících potřebám vnitrozemské plavby a vedoucích ke zvýšení bezpečnosti,
Správa železniční dopravní cesty s. o.:
-
u staveb a zařízení pro pohyb a čekání cestujících v rámci železničních stanic
a železničních zastávek (např. nástupiště, podchody, výtahy na nástupiště, přístřešky a osvětlení včetně přístupů) s výjimkou odbavovacích budov, - u samostatných staveb či stavebních opatření investiční povahy u nádražních, technologických, drážních a ubytovacích budov včetně přístupů,
- u staveb ke zvýšení bezpečnosti úrovňových železničních přejezdů, či jejich úprav nebo rušení,
-
u staveb k plnění legislativních požadavků s pevně stanoveným časovým rámcem
a u staveb k řízení provozu a sledování vlaků,
2. Hodnocení efektivnosti projektů se provádí zdůvodněním údajů a ukazatelů, které vyjadřují specifické přínosy pro uživatele, obyvatelstvo, ekonomiku (např. snížení počtu, příp. závažnosti dopravních nehod, snížení počtu obyvatel zasažených nadměrným hlukem atd.) s přihlédnutím k účelu stavby, a to v následujících případech:
- odstraňování následků havárií, sesuvů, povodňových škod, případně následků jiných katastrofických událostí realizací investic do havarijních částí stavby ke zlepšení stavebních parametrů, zkvalitnění konstrukce či technického řešení,
- samostatná stavební opatření k odstraňování nehodových a provozně nebezpečných lokalit a úseků,
-
dodatečná, případně samostatná stavební opatření, vyplývající ze zákona č. 258/2000 Sb. (O ochraně veřejného zdraví) a zákona č. 254/2001 Sb. (Vodní zákon), v platném znění, a zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí),
v platném znění, - výkupy pozemků, rekultivace, geodetická měření a geotechnické průzkumy, pokud nejsou součástí stavby,
- zařízení pro údržbu dopravních staveb a cest (např. objekty, plochy, skládky, mechanizace),
Ředitelství silnic a dálnic ČR:
- dopravní značení, bezpečnostní a informační zařízení, telematika (finančně nebo věcně vymezená),
- u staveb zajišťujících provádění výkonu majetkové správy ŘSD ČR na pozemních komunikací – údržba, opravy a rekonstrukce stávajících komunikací včetně mostů,
-
opatření k odstranění závad ve sjízdnosti a schůdnosti podle zákona č. 13/1997 Sb.,
o pozemních komunikacích, v platném znění, - zařízení pro údržbu silnic a dálnic (objekty, plochy, skládky, SSÚD), příslušenství vybavení a obslužná zařízení pozemních komunikací (např. samostatně budované odpočívky),
Ředitelství vodních cest ČR:
-
odstranění závad v plavebních podmínkách a vybavení vodní cesty, odpovídající ustanovením vyhlášky ministerstva dopravy č. 222/1995 Sb., o vodních cestách, plavebním provozu v přístavech, společné havárii a dopravě nebezpečných věcí,
k zákonu č. 114/1995 Sb. o vnitrozemské plavbě (úpravy vodní cesty a objektů
na ní k dodržení stanovených parametrů a vybavenosti podle zatřídění vodní cesty, jako např. plavebních hloubek, šířky plavební dráhy, poloměrů oblouků plavební dráhy a parametrů plavebních objektů), - samostatná stavební opatření k odstranění plavebně nebezpečných lokalit a úseků (např. korekce břehů pro rozšíření plavební dráhy a zlepšení hydraulicko-nautických poměrů, směrové úpravy rejd plavebních komor apod.) na základě plavebně bezpečnostního posouzení a doporučení plavebním úřadem,
- plavební značení a bezpečnostní zařízení (např. čekací stání plavidel včetně ochranných přístavů a vysokovodních vázacích zařízení na vodní cestě, svodidla, plavební znaky včetně kilometráže vodní cesty, značení plavební dráhy, mostních konstrukcí, objekty na vodní cestě k poskytování servisních služeb plavidlům apod.),
- zřizování informačních, telekomunikačních a řídících technologií sloužících potřebám vnitrozemské plavby a vedoucích ke zvýšení bezpečnosti (např. telematický systém vodní dopravy, signalizační zařízení, zařízení pro radiofonní provoz) s předpokládanými investičními náklady do 10 mil. Kč bez DPH,
Správa železniční dopravní cesty s. o.:
-
u staveb k odstraňování závad v provozuschopnosti, odpovídající ustanovením
25 vyhlášky č. 177/1995 Sb. v platném znění, k zákonu č. 266/1994 Sb., o dráhách,
v platném znění, - u rekonstrukcí a oprav staveb, kterými se odstraňují účinky celkového fyzického opotřebení nebo degradace v důsledku působení času a vnějších vlivů, za účelem uvedení do předchozího nebo provozuschopného stavu, a to bez změny původního využití.
- stavby k odstranění zdrojů ohrožení provozuschopnosti dráhy (např. sanace skalních svahů, apod.).
V. Zrušovací ustanovení
- Dosavadní prováděcí pokyny pro hodnocení efektivnosti projektů železniční infrastruktury, silničních a dálničních staveb a vodních cest, se ruší. Jedná se o pokyny:
- „Prováděcí pokyny pro hodnocení ekonomické efektivnosti investic projektů železniční infrastruktury“, účinné od 22. května 2013,
-
„Prováděcí pokyny pro hodnocení ekonomické efektivnosti projektů silničních
a dálničních staveb“, 2012 – včetně aktualizace workspace z 04/2015, účinné
od 12. prosince 2012, -
„Prováděcí pokyny pro hodnocení efektivnosti investic na vodních cestách“, účinné
od 22. ledna 2014, - „Prováděcí pokyny k Metodice pro hodnocení ekonomické efektivnosti a ex-post posuzování nákladů a výnosů, projektů železniční infrastruktury, pozemních komunikací a dopravně významných vodních cest“, účinné od 1. března 2016.
VI. Přechodná a závěrečná ustanovení
-
Při hodnocení efektivnosti projektů a následném předkládání hodnocení schvalovateli
se postupuje v souladu se směrnicí ministerstva č. V-2/2012 „Směrnice upravující postupy Ministerstva dopravy, investorských organizací a Státního fondu dopravní infrastruktury v průběhu přípravy a realizace investičních a neinvestičních akcí dopravní infrastruktury, financovaných bez účasti státního rozpočtu". - V důvodech hodných zřetele může ministerstvo udělit výjimku z postupů uvedených v těchto prováděcích pokynech.
-
Záměry projektů/studií proveditelností lze předložit ke schválení na Centrální komisi MD do 12 měsíců od účinnosti těchto prováděcích pokynů, a to s hodnocením CBA zpracovaným dle dosavadních prováděcích pokynů pro hodnocení efektivnosti projektů
s tím, že tyto záměry projektů/studií proveditelností budou schvalovány s podmínkou dodatečného ověření hodnocení CBA dle těchto prováděcích pokynů. - Tyto prováděcí pokyny nabývají účinnosti od 15. 11. 2017.
Přílohy:
Datum | Odkaz | Odkaz |