Typy mostních provizorií a podpěrných konstrukcí ve skladech ŘSD ČR
BB – BAILEY BRIDGE
Nejstarším mostním provizoriem je souprava BB - BAILEY BRIDGE. Je to ocelová příhradová konstrukce s příčníky a podélníky. Délka příhrady je 3,048 m. Mostovka je tvořena dřevěnými mostinami, které jsou v krajích přichyceny dřevěnými obrubníky k příčníkům. Průjezdná šířka mezi dřevěnými obrubníky činí 328 cm. Volná šířka mezi vnitřními příhradami je 376 cm.
BB se používají v silničním hospodářství převážně jako dvoustěnné jednopatrové nebo dvoustěnné dvoupatrové. Konstrukce je jednosměrná, rozpětí jednoho pole provizorního mostu je dáno zatížitelností. Vzhledem k tomu, že se jedná o válečné provizorium ze zkušenosti lze říci, že jednopatrové dvoustěnné mosty lze používat cca do 18 m délky konstrukce. Dvoupatrové dvoustěnné pak do 36 m délky konstrukce.
Pro používání konstrukce platí „Směrnice pro používání mostů BB v civilním sektoru“ vydaná Ministerstvem pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR, správa pro dopravu v roce 1992. Zpracovatelem směrnice jsou firmy PRAGOPROJEKT Praha a PONTEX Praha.

TMS – Těžká mostní souprava
„TMS - Těžká mostní souprava“. Jedná se také o příhradovou konstrukci. Stavební délka příhrady činí 3,00 m. Konstrukce se používá jako jednopatrová nebo dvoupatrová, vždy však dvoustěnná. Je tvořena příhradami, příčníky a podélníky. Mostovka je ve velké míře tvořena z dřevěných mostin, které jsou přichyceny pomocí plechových obrubníků k příhradě a příčníku.
Ve Středisku mostních provizorií v Brodku u Prostějova jsou k dispozici mimo dřevěných mostin i ocelové mostovky, které nahrazují podélníky a dřevěné mostiny. Tyto mostovky mají pojezdovou vrstvu z epoxid-polyuretan-dehtu o tloušťce 10 mm. Používají se hlavně při osazení mostních provizorií v intravilánech z důvodu minimální hlučnosti.
Délka rozpětí v jednom poli je při jednopatrovém mostu až 24,00 m při dvoupatrovém až 36,00 m. Délka je ovlivněna zatížitelností provizoria. Konstrukce je jednosměrná. Šířka mezi obrubníky je 400 cm. Volná šířka mezi krajními příhradami je 475 cm.
Pro používání konstrukce platí „Technické podmínky TP 220, Používání provizorních mostů TMS“ vydaná Ministerstvem dopravy, Zpracovatelem TP je ČVUT Praha.

PN – plnostěnný nosník
Pro jednosměrný i obousměrný provoz motorových vozidel a provoz chodců slouží ocelové mostní provizorium označené jako „ Ocelová plnostěnná konstrukce se spodní mostovkou - PN“. Je to v současné době jediná konstrukce, která byla vyvinuta pro civilní sektor se všemi možnými variantami použití a montáže. Součástí konstrukce je i jednostranný nebo oboustranný chodník pro chodce šířky 2,00 m. Mostní provizorium je řádně vystrojeno zábradlím pro chodce, ocelovými svodidly a přechodovou oblastí. Šířka vozovky obousměrné konstrukce je mezi svodidly 6,50 m. Pro jednosměrný provoz je šířka vozovky 4,00 m. Rozpětí mostního provizoria je určeno délkou hlavního nosníku a činí 7,00 m, 15,00 m a 23,00m. Konstrukce může být sestavována i jako řada několika prostých nosníků za sebou pomocí přechodového kusu na pilíře PIŽMO. Zatížitelnost mostů PN s jedním jízdním pruhem světlé šířky 4,00 m s rozpětím od 3 do 23 m a mostní provizoria se dvěma jízdními pruhy světlé šířky 6,5 m s rozpětím od 3 do 15 m mají normální zatížitelnost 32 tun a výhradní zatížitelnost 80 tun. Mostní provizoria PN se dvěma jízdními pruhy světlé šířky 6,5 m pro rozpětí 19 až 23 m mají normální zatížitelnost 22 tun a výhradní zatížitelnost 40 tun. Mostovka je tvořena jako desková konstrukce z oceli. Pojezdovou vrstvu tvoří přímopojezdová hydroizolace. Jako doplněk této konstrukce byl vyvinut hlavní nosník o délce 4,00 m, malé základové patky, modernější řešení dilatace se závěrným nosníkem a možnost vysouvání konstrukce pomocí vysouvacího krakorce. Po provedení statického přepočtu lze tuto konstrukci použít i pro rozpětí 27,00 m.
Pro stavbu jsou zpracovány „Technické podmínky TP222, Používání provizorních mostů PN – plnostěnný nosník“ vydaná Ministerstvem dopravy. Zpracovatelem TP je ČVUT Praha.
Jedná se o velice zdařilou konstrukci z důvodu její variability, z důvodu bezpečnosti při veřejném provozu jak vozidel, tak chodců a v neposlední řadě i z důvodu zatížitelnosti.

MM T 100 – Mamut
Souprava MMT 100 je moderní příhradová obousměrná ocelová konstrukce. Komplexní souprava obsahuje příslušenství pro skladování, dopravu, montáž i údržbu. Vlastní most je tvořen dvěma příhradovými hlavními nosníky se spodní mostovkou. Ocelová mostovka je opatřena plastbetonem tloušťky 10 mm. Chodníky po obou stranách jsou z ocelových roštů. Maximální rozpětí jednoho pole činí 45,00m. Ze základní soupravy lze sestavit 135 m mostního provizoria o třech polích. Dva pilíře lze výškově upravovat od 1,00 m do 16,50 m. Vozovka je šířky 7,00 m mezi svodidly. Chodník má šířku 1,00 m. Délkový modul příhrad je 3,00 m.
Zatížitelnost mostního provizoria - normované zatížení 800 kN pro délku jednoho pole 45,00 m. Pro mostní konstrukci jsou vypracovány technické podmínky „Používání provizorních mostů MMT-100“. Zadavatelem je Ministerstvo dopravy ČR. Jedná se TP č. 161. Zpracovatelem technických podmínek je PONTEX Praha v roce 2003.

MMS 2005 – montovaný most silniční
V roce 2006 byl na základě požadavku Ministerstva dopravy ČR dokončen návrh nového typu mostního provizoria pod názvem MMS 2005. Jedná se o typ mostního provizoria, který navazuje na mostní provizorium typu MS. Je to konstrukce tvořená příhradovými díly hlavních nosníků, mostovkovým panelem s pojezdovou pryskyřičnou vrstvou. Mostní díl má základní délku 2 350 mm.
Celá souprava je navržena na délku přemostění 21,15 m. Mostní provizorium je jednosměrné. Součástí soupravy může být použit i oboustranný chodníkový dílec. Tato souprava je určena jako náhradní za typ konstrukce MS, které se již v dnešní době nevyrábí. ŘSD ČR dostalo pověření Ministerstva dopravy, aby roce 2007 na základě výběrového řízení zajistilo výrobu. Mostní provizorium typu MMS 2005 bylo zařazeno do majetku ŘSD ČR. Pro mostní konstrukci jsou vypracovány technické podmínky Používání provizorních mostů MMS. Zadavatelem je Ministerstvo dopravy ČR. Jedná se o TP č. 221. Zpracovatelem TP je ČVUT Praha.

MABEY UNIVERSAL
Je to typ mostního provizoria, který ve skladech ŘSD ČR chyběl z důvodu možnosti osazení o jednom poli do vzdálenosti 81,00 m. ŘSD ČR má v majetkové správě mostní provizorium délky 54,00m obousměrné včetně výsuvné dráhy a výsuvného krakorce. Konstrukce mostovky mohou být jak jednosměrné, tak obousměrné. Jedná se o příhradovou konstrukci, Základním prvkem jsou masivní obdélníkové příhrady o rozměru 4500 x 2360 mm, které se k sobě spojují pomocí trnů. Mezi příhradové hlavní nosníky se vkládají příčníky, na kterých jsou osazeny mostovkové panely. Tyto panely mohou být s pojezdovou vrstvou z pryskyřice nebo přímo pojížděné, pokud se jedná o staveništní mosty.
Zatížitelnost je odvislá od délky přemostění a typu konstrukce. Konkrétní údaje pro jednopatrový most, čtyřstěnný, délky 54,00 m o dvou jízdních pruzích, zesílený spodní i horní pás hlavního nosníku je:
-
pro normální zatížení seskupením zatížení Vn = 41 t
-
pro výhradní zatížení čtyřnápravovým vozidlem Vr = 62 t
-
pro výhradní zatížení třínápravovým vozidlem Vr = 41 t
-
nápravový tlak = 24 t
Zárukou tohoto typu je skutečnost, že firma vyrábí náhradní díly a nabízí je k okamžitému odběru.

Deskové mostní provizorium
Vzniklo s přepravou nadměrného nákladu „KVARTO“, jehož hmotnost činila 450 t, tlak na osu 24 t. Toto provizorium sloužilo k zesilování definitivních mostů, které na základě statického výpočtu vykazovaly malou zatížitelnost. Jeho délka je 11,00 m, šíře 4,00m. Jeho konstrukční výška je pouze cca 30 cm. Jeho výhoda je snadná montáž a demontáž. Provizorium se skládá ze dvou středových dílů a čtyř dílů krajových. Používá se pro krátkodobé osazení. Zatížitelnost normální Vn = 22 t, zatížitelnost výhradní Vh = 41 t.
Ocelové nosníky I č. 500 délky 12,00 m a 14,00 m. Tyto nosníky se používají dnes převážně pro bednící skruže monolitických betonových mostů, pro podepření nevyhovujících mostovek definitivních mostů a pro zabezpečení specifického uložení mostních provizorií.
Ocelové nosníky HEB č. 450 délky 15,10 m v počtu 19 kusů.
Ocelové pažnice typu LARSEN. Tyto pažnice byly do skladu mostních provizorií naskladněny z centrálního skladu Správ a údržeb silnic tehdy Jihomoravského kraje v Hrotovicích v době, kdy se centrální sklad Hrotovice, který sloužil pro SÚS, rušil. O tento materiál není zájem a nebyl ještě vyskladněn. Slouží k beraněným štětovým stěnám při zemních pracích pro zabezpečení stěn výkopů.
Podpěrné bednění IS NOE 20. Slouží pro bednění monolitických konstrukcí. Pro veřejnost se nepůjčuje. Slouží pro potřeby ŘSD ČR pro vlastní činnost.

PIŽMO
Pilíř železniční mostní je ocelová příhradová rozebíratelná konstrukce, kterou lze snadno přizpůsobit jak zatížení tak výšce a únosnosti základové půdy. Jednotlivé prvky lze vzájemně zaměňovat. Celková konstrukce sestává z paty, dříku a hlavice.
PIŽMO se používá ke stavbě pilířů mostních provizorií, ke stavbě bednících skruží a k podepření stávajících definitivních mostů při ztrátě zatížitelnosti, poruše na nosné konstrukci, nebo při potřebě zesílení mostu vlivem vedení nadměrné přepravy. Ve skladu MP je evidována jedna souprava.
Pro používání platí směrnice Ministerstva dopravy, velitelství žel. Vojska z roku 1965. V těchto směrnicích je popsána jak nauka o stavbě, tak jsou zde tabulky pro typové pilíře. Tyto podpěrné konstrukce jsou v současné době dosti používané pro podpěrné lešení při betonáži monolitových betonových mostů.
